Un grup d'adolescents carretegen galledes i pales, prenen aigua d'una font, riuen i s'empaiten, de tal manera que veient-los hom pot arribar a oblidar-se un instant que en realitat es troba en un cementiri. El cementiri de K., com els altres que he vist des que sóc a Rússia, no s'assembla en res als cementirs-arxivador a què estem acostumats els catalans. Els cementiris russos són selves amb tanques metàl·liques i creus amb fotografia. En aquestes ciutats hi sobra l'espai (cosa d'altra banda comprensible), de manera que les tombes velles no se substitueixen per tombes noves encara que ningú no se n'ocupi ni pagui: resulta més barat i fàcil anar ampliant i deixar que els morts descansin tranquils. Això, però, fa que moltes sepultures (delimitades quasi totes amb tanques metàl·liques unipersonals, que em semblen tan absurdes si pretenen impedir l'entrada com si pretenen impedir la sortida) (tot i que, ben pensat, segurament deuen ser per evitar que els gossos vagabunds facin estralls) estiguin completament abandonades i cobertes de bardissa. Aquests nois, que semblen prendre part en alguna espècie de camp de treball, intenten posar una mica d'ordre i retallen matolls, arrenquen males herbes i reguen les flors. Per algun motiu, se'm fa difícil imaginar un grup d'adolescents fent això mateix a Catalunya.
Els cementiris són, aquí i a tot arreu, monuments a la fragilitat humana, i no pas pels morts, que prou pena tenen, sinó pels vius, que s'aferren a una làpida i es neguen a acceptar el curs natural de la vida. Avui, al cementiri de K., hem salvat un ocell. Havia caigut a dins d'un potet amb aigua que algú havia deixat sobre d'una tomba per si l'inquilí tenia sét (allò que dèiem de la fragilitat). No sabria dir quant de temps duia allà dins, però quan he aconseguit fer-lo sortir del pot (la bèstia no volia i obria les ales per impedir-m'ho, però finalment ha hagut de renidr-se davant la meva tossuderia, només faltaria) tenia totes les plomes mullades i no podia volar, de manera que ha marxat corrents i s'ha amagat entre les herbes. Que en un lloc tan ple de morts ens emocionem per salvar la vida d'una bestiola em fa reflexionar sobre el caràcter arbitrari de les emocions humanes. Això sí, marxo del cementiri amb l'ànim encongit, pensant que potser quan el senyor de sota de la làpida es desperti de la migdiada tindrà sét i trobarà el vas buit.
Els cementiris són, aquí i a tot arreu, monuments a la fragilitat humana, i no pas pels morts, que prou pena tenen, sinó pels vius, que s'aferren a una làpida i es neguen a acceptar el curs natural de la vida. Avui, al cementiri de K., hem salvat un ocell. Havia caigut a dins d'un potet amb aigua que algú havia deixat sobre d'una tomba per si l'inquilí tenia sét (allò que dèiem de la fragilitat). No sabria dir quant de temps duia allà dins, però quan he aconseguit fer-lo sortir del pot (la bèstia no volia i obria les ales per impedir-m'ho, però finalment ha hagut de renidr-se davant la meva tossuderia, només faltaria) tenia totes les plomes mullades i no podia volar, de manera que ha marxat corrents i s'ha amagat entre les herbes. Que en un lloc tan ple de morts ens emocionem per salvar la vida d'una bestiola em fa reflexionar sobre el caràcter arbitrari de les emocions humanes. Això sí, marxo del cementiri amb l'ànim encongit, pensant que potser quan el senyor de sota de la làpida es desperti de la migdiada tindrà sét i trobarà el vas buit.
1 comentari:
"Els cementiris russos són selves amb tanques metàl·liques i creus amb fotografia..." i no estan tancats, no? Per aquests rodals (d'on som tu i jo), quan et trobes vora la carretera un cementiri de poble, veus quatre parets blanques amb una porta que té una inscripció a la volta... per cert, la millor que jo he llegit és la del cementiri de Vilallonga del Camp, que diu: "Avui per mi, demà per tu", definitiva, eh?! De fet, no cal anar a cap poble per veure-ho, ho tenim també al cementiri d'Horta, al peu de Collserola, on comença la carretera que va a Cerdanyola; un lloc bonic. Doncs això, que aquí estan tancats, però a Rússia, oberts... bé, tret del de Tikhvin a Sant Petersburg, que està tancat i ben tancat i et fan pagar per veure la tomba de Dostoievski i Txaikovski (sí, el Père-Lachaise de SPB: http://www.tomsworldtour.net/mt/photolog/pl_archive/000061.php).
Jo vaig entrar en un cementiri d'un llogarret a la vora de la frontera amb Letònia. Mi portaven. Anavem en bici i ens vam aturar a la vora del camí en un lloc on l'herba exhuberant estava aixafada. La meva guia va estirar el coll i va determinar que era el millor lloc per entrar i arribar fins a la tomba dels seus avis. I tal com tu dius: un bardisser. Ara bé, la sensació de lloc abandonat canvia quan veus les taques de color vermell de les flors (al bo de l'estiu, és clar) i el bon estat de moltes làpides, les inevitables fotos, les tanques més o menys pintades de blau cel... Bé, això era el cementiri d'aquest llogarret (del qual no recordo el nom... espero que no em senti la meva guía) que havia estat anys enrere un kolkhoz: un lloc fresc, ufanós, tacat de vermell, rosa i blau, i cobert d'un cel amb núvols d'estiu esplèndids.
A Sant Petersburg, en canvi, a l'hivern, a l'illa Vassilievski, amb els arbres de color marró fosc i trisc, era tota una altra cosa. Les tombes feien potser encara més goig i també hi havia flors (gelades), però el cel no acompanyava. Era també diferent el cementiri que deia abans, de Tikhvin, al final de la Perspectiva Nevsky i a la vora del Monestir Alexander Nevsky (aquest nom dona per molt, a Rússia, i sembla que hagi recussitat a la Rússia postsoviètica). Allí hi havia menys element vegetal i això ho salvava... potser sí que aquesta febre verda que ens ha envaït d'uns anys cap aquí és absolutament antiestètica... «Dis-moi, mon âme, pauvre âme refroidie, que penserais-tu d'aller d'habiter Lisbonne? Il doit y faire chaud, et tu t'y ragaillardirais comme un lézard. Cette ville est au bord de l'eau; on dit qu'elle est bâtie en marbre, et que le peuple y a une telle haine du végétal, qu'il arrache tous les arbres. Voilà un paysage selon ton goût; un paysage fait avec la lumière et le minéral, et le liquide pour les réfléchir!» C. Baudelaire, Any where out of the world.
Bon viatge.
Francesc
Publica un comentari a l'entrada